8.5.2015

Puheenvuoro oravalle

Mä tulin kertoon teille yhen vakavan jutun. Yhelle mun kavereista kävi aika huonosti. Katteltiin muitten kavereitten kaa kauempaa ku yks kissa kävi siihen käsiks kun se oli menos syömään Siemenbaariin; tosi niinku raukkamainen ja katala temppu. Kaverilta meni vissii etukäpälä poikki; ei olla iha varmoja asiasta. Se jäi kyllä henkiin ja on vieraillu Siemenbaarissa senki jälkeen, mut nyt ei olla nähty sitä vähään aikaan. Me ollaan tosi huolestuneita. Meillä oravilla on toi Luonnolaki niinku muillaki metsän asukeilla, mut ihmisillä on lait ja säädökset erikseen ja siä sanotaan seuraavaa: Vapaana kulkevan kissan omistaja rikkoo eläinsuojelulakia laiminlyömällä eläimensä oikeuden turvalliseen pitopaikkaan, koska ilman valvontaa kulkeva kissa on heitteillä. Eli paitsi että ne häirittee muita ihmisiä ja meitä metsän asukkeja ne on itekin vaarassa. Mut kun kaikki ihmiset ei oikein tajuu että lait ja säännöt on niitten omaks ja niitten lemmikkien parhaaks.Musta se on tosi tyhmää: aiheuttaa tahallaan itelleen ja muille ongelmia. Siemenbaarin kiltti täti on kyllä luvannu tehä parhaansa ettei noi kissat olis meitä ja lintuja kiusaamas, mut ei sekään ihmeisiin pysty. Olisitte vaan nähny miten se katti sai kyytiä kun se täti suuttu!! En olis halunnu olla se katti....Sitä paitsi se täti on kyllästyny muutenkin siihen kattiin ku se sotkee ja hajottaa kaikkia juttuja mitä se täti laittaa. Mä en ole ihan varma mitä se tarkottaa kun se laittaa jotain siemeniä ja sipuleita vissiin ruukkuihin ja maahan..oiskohan se vähän sama mitä meki tehään ku kätketään maapähkinää maahan? No, jokatapaukses se kissa sotkee kaiken...tosi epistä! Ja se täti on tooooosi vihanen; se huutaa naama ihan punasena. Meille se on kyllä kiltti; mut mehän ei mitään pahaa tehäkään...mä muistan ku mun vanhat sukulaiset juttelee ja kertoo miten ne lapsina on käyny syömäs sen tädin mansikoita, mut ei niille oltu vihasia! Mut  mä toivon et mun kaveri on elossa ja pärjää kolmella käpälällä, ei se helppoo oo ku pitää hankkia murkinaa, kiipeillä, hypellä...ja väistellä ilkeämielisiä katteja! Ei mulla nyt muuta asiaa oo tälläkertaa mut palataan asiaan ku jotain uutta kuuluu.

Ei kommentteja: